مستند مهدی (۱۳۹۹)

۹ دقیقه - فارسی

مستند مهدی
تریلر
ذخیره
۰
۱۲
فرمت : MP۴ کیفیت : ۱۰۸۰p

خلاصه داستان

سوژه این فیلم مستند، یک کارآفرین به نام مهدی ناصربافقی است که با احداث یک کشتارگاه دست به کارآفرینی و ایجاد شغل برای دیگران زده است. ویژگی این کارآفرین استخدام افرادی در کارگاه خود است که شاید هر کسی آن‌ها …

تعداد قسمت

تک قسمتی

حجم

115MB




نقد و بررسی

بنفشه جاهد کارگردان فیلم مستند «مهدی» با اشاره به مشکلاتی که در تولید این فیلم به عنوان یک کارگردان زن داشته است، گفت: در کل، ساخت هر فیلم و فیلمسازی از هر سوژه مشکلات خودش را دارد. من هم در ساخت فیلم مستند «مهدی» که در مورد یک کارآفرین و در فضای کشتارگاه بود، با مشکلات خاصی روبه‌رو بودم. برای مثال لوکیشن این فیلم مستند یک کشتارگاه بود و حضور در کشتارگاهی خارج از شهر و محیطی مردانه و پر از خون و خشونت، برای من به عنوان یک فیلمساز زن سخت بود. اما برای پژوهش، بررسی لوکیشن و دیگر موارد باید به صورت مکرر در آن فضا حضور پیدا می‌کردم. همچنین ساخت فیلم‌های مستند با موضوع کارآفرینی به دلیل پرمشغله بودن کارآفرینان آن کاری است که پیگیری و پشتکار بسیار می‌خواهد.وی با اشاره به اهمیت مستندسازی از صاحبان مشاغل و صنایع بیان کرد: از دیدگاه من اتفاقاً سوژه‌های مرتبط با اشتغال‌زایی و کارآفرینی سوژه‌های مناسبی برای ساخت فیلم‌های مستند هستند و این گونه با این فیلم‌ها این موضوعات می‌توانند دیده شوند؛ اما این اتفاق زمانی عملی خواهد شد که سیاست‌گذاران و مسئولان مرتبط با حوزه فیلم و سینما حمایت بیشتری از فیلمسازان داشته باشند تا بودجه لازم برای ساخت این گونه مستند‌ها فراهم شود. همچنین جشنواره‌های فیلم عاملی مهم، تاثیرگذار و انگیزشی برای فیلمسازان به حساب می‌آید. جشنواره‌های موضوعی و یا تخصیص بخشی از هر جشنواره به موضوع اشتغال‌زایی و کارآفرینی می‌تواند مشوقی باشد برای اینکه توجه فیلمسازان بیشتر به ساخت فیلم‌هایی با موضوع کارآفرینی معطوف شود. کارگردان مستند «مهدی» درباره تاثیر ساخت مستند در تغییر نگاه مردم به مقوله کارآفرینی و ظهور کارآفرینان بیشتر عنوان کرد: اگر یک فیلم مستند با موضوع کارآفرینی تبدیل به رپرتاژ آگهی نشود می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد؛ پس فیلمساز خیلی باید مراقب باشد که فیلمش صرفاً به یک آگهی تبلیغاتی تبدیل نشود و بر صداقت و نگاه مخاطبان فیلم، تاثیر سو نگذارد. تبدیل شدن یک فیلم مستند به رپرتاژ آگهی مخاطبان فیلم را پس می‌زند؛ در حالی که اگر فیلم جنبه تبلیغاتی نداشته باشد، مخاطب به صداقت فیلمساز اعتماد بیشتری پیدا می‌کند. این مستندساز ضمن گلایه از عمقی نبودن اکثر فیلم‌های حوزه کارآفرینی گفت: به تازگی شاهد فیلم‌های مستند بسیار زیادی با موضوع اشتغال‌زایی و کارآفرینی هستیم، اما به نظر من این فیلم‌ها تأثیری که باید داشته باشند را ندارند، به دلیل این‌که به صورت حرفه‌ای ساخته نمی‌شوند. به عبارت دیگر، این روزها تعداد زیادی مستند، گزارش‌های خبری و … با موضوع کارآفرینی و اشتغال‌زایی می‌بینیم ولی نگاه فیلمساز به موضوع عمیق نبوده و روی سوژه و موضوع پرداخت لازم انجام نشده است. فکر می‌کنم رسالت جشنواره‌ها این است که به صورت خیلی حرفه‌ای به این موضوع نگاه کنند و تفاوت فیلم‌های مستند با نگاه غیرحرفه‌ای را با فیلم‌های مستند حرفه‌ای، بیشتر نمود بدهند. وی اضافه کرد: اگر هدف این باشد که تاثیرگذاری زیادی بر بحث اشتغال‌زایی داشته باشیم، باید در زمینه‌های مختلف از جمله پژوهش، نگاه حرفه‌ای به سوژه، انتخاب سوژه‌های تاثیرگذارتر، میزان بودجه و … توجه بیشتری داشت تا فیلمی تاثیرگذار در این زمینه‌ها تولید شود. یکی از دیگر تفاوت‌های مستندها و گزارش‌های خبری با فیلم‌های مستند حرفه‌ای، ماندگار بودن فیلم‌های مستند حرفه‌ای است. برخی فیلم های مستند، یکبار مصرف‌اند در حالیکه فیلم‌های مستند حرفه ای بدون تاریخ انقضا بوده و ماندگاری خیلی بیشتری دارند. درباره تاثیرگذاری بیشتر فیلم‌های مستند باید عمیق‌تر به بحث‌های اقتصادی پرداخت شود و جزییات بحث‌های مالی و تجربه‌های کارآفرینان برتر و موفق نیز در فیلم لحاظ شود.